Spring naar inhoud
26 maart 2023
Laatste:
  • Preventietips
  • Wachtwoordmanagers
  • Hoe stel ik tweestapsverificatie in?
  • Andere applicaties
  • Teamviewer

Internetsporen.nl

Digitale sporen veiligstellen

Internetsporen.nl

  • Nieuws
  • Cyber Alert
  • Check Oplichters
    • Check verkopergegevens
    • Scamadviser
  • Wat is er gebeurd
    • Account Hacking
      • Account takeover (webshop)
      • Apple ID
      • Facebook
      • Gmail
      • Hotmail
      • Instagram
      • LinkedIn
      • Outlook
      • SnapChat
      • TikTok
      • Twitter
    • Digitaal lastiggevallen
      • E-mail
      • Facebook
      • Instagram
      • Omegle
      • Skype
      • Snapchat
      • Spelletjessites en -consoles
      • TikTok
      • Twitter
      • WhatsApp
    • Oplichting & Fraude
      • Bankhelpdeskfraude
        • AnyDesk
        • Teamviewer
      • CEO Fraude
      • ID-Fraude
      • Internetoplichting
      • Oplichting via WhatsApp
    • Phishing
      • Bankphishing
    • Ransomware
    • Sextortion
    • Sim-Swapping
    • Uit elkaar
      • Stap 1: E-mail wachtwoorden wijzigen
      • Stap 2: Social Media wachtwoorden wijzigen
      • Stap 3: Wachtwoorden overige accounts wijzigen
  • Welk Device
    • Computer
      • Emailheaders veiligstellen
        • Apple Mail
        • Gmail
        • Hotmail
        • Outlook
        • Yahoo Mail
        • Andere mail apps
        • Header analyse
      • Schermafbeelding Apple Mac computer
      • Schermafbeelding Windows computer
    • Smartphone
      • Schermopname maken op Android
      • Schermopname maken op een iPhone
      • Smartphone gestolen?
      • Smartphone, tablet of laptop Boefproof maken
      • WhatsApp beveiligen (iPhone)
  • Welke Applicatie
    • E-mail
      • Account Hacking
        • Apple Mail
        • Gmail
        • Hotmail
        • Outlook
      • Email (headers veiligstellen)
        • Apple Mail
        • Gmail
        • Hotmail
        • Outlook
        • Yahoo Mail
        • Andere mail apps
        • Header analyse
    • Social Media
      • Facebook
      • Facebook Chat
      • Instagram
      • SnapChat
      • TikTok
      • Twitter
      • WhatsApp
    • Andere applicaties
      • AnyDesk
      • Teamviewer
  • Preventie
    • Tweestapsverificatie
    • Wachtwoordmanagers
  • Over ons
    • Contact
    • Credits
    • Verschillende Talen
account hacking Welk strafbaar feit 

Account takeover (webshop)

16 februari 202116 februari 2021 Barend

“Ik krijg een factuur (of aanmaning), maar ik heb niets besteld!”

Wat is een account takeover?

U komt erachter dat er met uw (webshop)account bestellingen zijn geplaatst voor goederen of diensten, die u niet zelf heeft gedaan. De goederen of diensten kunnen betaald zijn met bijvoorbeeld een gekoppelde creditcard of besteld zijn met één van de achteraf betaaldiensten. U ontvangt nu mails, openstaande rekeningen of zelfs berichten van een incassobureau. Een account takeover vindt vaak plaats doordat criminelen proberen in te loggen met gegevens die eerder elders zijn uitgelekt. Het is raadzaam om alle wachtwoorden te wijzigen naar een nieuw sterk en uniek wachtwoord. Gebruik nooit hetzelfde wachtwoord voor meerdere websites, om accountovername(s) te kunnen beperken.

Wanneer u bovenstaande is overkomen, probeer dan in chronologische volgorde het volledige verhaal zo compleet mogelijk te verwerken. Begin bij het moment van ontdekking en probeer daarbij terug te gaan naar het moment van overname. Hieronder vindt u een stappenplan waarbij u geholpen wordt zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de account takeover. Klik op de ‘+’ als dit voor u geldt. De handelingen die u moet verrichten zullen automatisch zichtbaar worden.

Wanneer het mogelijk is maak dan van al deze handelingen zoveel mogelijk schermafbeeldingen (Android – iPhone – Mac – Windows) of schermopnames. Zorg er voor dat, wanneer u de bestanden aan de politie geeft, deze in chronologische volgorde staan zodat het voor de onderzoekers gemakkelijk is uw zaak te doorgronden.

1. Gegevens over uw account
Verzamel zoveel mogelijk informatie over het betreffende account waar de diensten of goederen op zijn besteld. Denk hierbij aan:
– de naam van de webshop
– uw gebruikersnaam / e-mailadres
– uw klantnummer
– hoe logt u in bij deze webshop (bijvoorbeeld via de website, of via de app)?
– Is uw account beveiligd? Zo ja, op welke wijze? (bijv. tweestapsverificatie, SMS)
– heeft u mogelijk een phishingmail ontvangen voorafgaand aan overname?
2. Gegevens over de bestelling
Verzamel zoveel mogelijk informatie over de bestelling(en) die geplaatst zijn. Denk hierbij aan:
– besteldatum
– bestelnummer
– bestelde producten
– bestelbedrag
– betaalwijze
– betaaldienst achteraf betaald / betalen
– afleveradres
– hoe vond aflevering plaats
– afleverpunt (PostNL / DHL)
– verzendwijze
– pakketgegevens (track&trace)
– status bestelling
– Wat is de laatste bestelling die u zelf heeft gedaan bij deze webshop?
3. Mogelijke aanpassingen in uw account
Zijn er in uw account gegevens aangepast? Denk hierbij aan:
– het telefoonnummer
– uw e-mailadres
– uw adresgegevens
– uw wachtwoord
Meer informatie

Als u op de onderstaande linken klikt, wordt u doorverwezen naar een andere site met meer informatie over dit onderwerp.
Haveibeenpowned
Politie.nl
Webapp Cybercrime

Dit wil ik ook delen:

  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)

Gerelateerd

  • ← Bankhelpdeskfraude
  • Hotmail account gehackt →

Je zou ook interesse kunnen hebben in

Bankhelpdeskfraude

15 februari 202115 februari 2021 Barend

SnapChat

15 februari 202116 februari 2021 Barend

Bankphishing

15 februari 202115 februari 2021 Barend

Test je digitale kennis

Heel veel kennistesten
kennis 

Heel veel kennistesten

10 oktober 202111 oktober 2021 Barend

Een van de zaken die u op orde moet hebben, om veilig te kunnen bewegen op het internet, is uw

Dit wil ik ook delen:

  • Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)

Over ons


Het doel van de site internetsporen.nl is om gedupeerden/ slachtoffers van internet gerelateerde delicten op eenvoudige wijze uit te leggen hoe zij sporen van het internet kunnen veiligstellen. Maar deze gegevens zijn vaak vluchtig en er moet dus snel gehandeld worden. Om deze gegevens toch te achterhalen, hebben wij op onze site een aantal pagina's gemaakt met tips om de digitale sporen veilig te stellen.

Handige Links

  • Politie (aangifte / melding)
  • No More Ransom
  • Veilig Internetten
  • Stop Heling
  • Boef Proof

Handige Links

  • Fraude Helpdesk
  • Have I Been Pwned
  • Slachtofferwijzer
  • Vraag het de politie
  • Webapp Cybercrime

Wat te doen als?

  • Facebook gehackt
  • Instagram gehackt
  • Snapchat gehackt
  • TikTok gehackt
  • Twitter gehackt
Copyright © 2023 Internetsporen.nl. Alle rechten voorbehouden.
Thema: ColorMag door ThemeGrill. Powered by WordPress.