Bankhelpdeskfraude
“U spreekt met de bank. Uw bankrekening is gehackt. U moet snel uw geld overmaken naar een kluisrekening!”
Wat is bankhelpdeskfraude?
De oplichter belt in de meeste gevallen met een vals nummer. Door een truc lijkt het dat uw bank belt (spoofing) doordat de naam van uw bank of een normaal nummer op uw scherm verschijnt. De zogenaamde ‘nepbankmedewerker’ verteld dat uw bankrekening gehackt is. Dit is echter niet waar, maar zo probeert de oplichter u ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen. De oplichter zal u vragen om uw geld naar een ‘kluisrekening of ‘veilige rekening’ over te maken. Zulke rekeningen bestaan niet, want in werkelijkheid is het een rekening van de oplichter zelf. Het is zelfs mogelijk dat u geholpen wordt door de oplichter met het overmaken van het geld.
Wanneer u slachtoffer van bankdeskfraude bent geworden dan is het van belang dat u hiervan aangifte doet bij de politie. Tevens is het van belang dat u zoveel mogelijk (digitale) sporen veilig stelt, zodat de politie mogelijk een vervolgonderzoek kan uitvoeren.
Hieronder staan een aantal mogelijkheden hoe het contact is ontstaan, hoe dit verder is verlopen en wat u, in opdracht van de oplichter, heeft moeten doen. Klik op de ‘+’ als dit voor u geldt. De handelingen die u moet verrichten zullen automatisch zichtbaar worden.
Hoe is het contact ontstaan?
Wanneer het mogelijk is maak dan van al deze handelingen zoveel mogelijk schermafbeeldingen (Android – iPhone – Mac – Windows) of schermopnames. Zorg er voor dat, wanneer u de bestanden aan de politie geeft, deze in chronologische volgorde staan zodat het voor de onderzoekers gemakkelijk is uw zaak te doorgronden.
Heeft u ‘ondersteuning’ gekregen?
Mogelijk heeft de oplichter u aangeboden om te helpen/ondersteunen bij de overboeking. Het is belangrijk dat duidelijk blijkt op welke manier de oplichter dit deed of wilde doen. Eén van de mogelijkheden is het op afstand digitaal ‘meekijken’ via een daarvoor bestemd computerprogramma. In dat geval is onder andere van belang:
De transactie
Het is mogelijk dat u een transactie heeft gedaan en dan is het belangrijk dat u van deze transactie zoveel gegevens weet veilig te stellen.
Schade en impact
Heeft u contact gehad met uw bank? In sommige gevallen vergoed een bank de schade. Is het bekend of uw bank de schade zal vergoeden?
– Wat is het totale schadebedrag?
– Heeft u een referentienummer of contactpersoon bij uw bank?
Wanneer het mogelijk is maak dan van al deze handelingen zoveel mogelijk schermafbeeldingen (Android – iPhone – Mac – Windows) of schermopnames. Zorg er voor dat, wanneer u de bestanden aan de politie geeft, deze in chronologische volgorde staan zodat het voor de onderzoekers gemakkelijk is uw zaak te doorgronden.