Cyber Alert

Zo voorkom je bankhelpdeskfraude

Nederland – 8 april 2022 | 12:19

bankhelpdeskfraude

Fraude door nepbankmedewerkers is de afgelopen jaren explosief gestegen. Het aantal slachtoffers is van 2020 tot 2021 bijna verdubbeld, zo blijkt uit cijfers van de banken. De politie, banken en telecombedrijven doen er alles aan om bankhelpdeskfraude aan te pakken. Maar hoe kun jij het zelf herkennen en wat moet je dan doen?

Lees verder…


Politie op zoek naar cyberinformanten

Nederland – 5 april 2022 | 10:40

runner

Politieagenten die informanten runnen, ontmoeten hun contactpersonen vaak in de kroeg of een restaurant. Maar mensen met informatie over cybercriminaliteit zijn lastiger te vinden. Daarom gaat de politie gericht naar hen op zoek.

Lees verder…


Online opgelicht? Tóch je geld terug

Nederland – 2 april 2022 | 7:00

Internetoplichting

Een proef waarbij zoveel mogelijk wordt gedaan voor slachtoffers van online oplichting, is volgens de deelnemers zinvol. Tijdens de proef is geprobeerd om de slachtoffers in elk geval hun geld terug te laten krijgen. Dit lukte in meer dan een kwart van de gevallen geheel. In nog eens een kwart van de gevallen kregen de slachtoffers hun schade gedeeltelijk vergoed.

Lees verder…


Cybercrimeteams van de politie extra waakzaam

Nederland – 4 maart 2022 | 10:58

Cybercrime

De cybercrimeteams van de politie zijn extra waakzaam vanwege de recente gebeurtenissen in Oekraïne. De politie roept bedrijven en organisaties die slachtoffer worden van cybercrime, zoals ransomware- of wiperware, op om hiervan altijd aangifte te doen.

Lees verder…


Twee verdachten van bankhelpdeskfraude aangehouden

Berkel-Enschot – 2 maart 2022 | 10:43

money mule, geldezel, fraude, oplichting, pinpas, bankpas, Foto: Korpsmedia

Dinsdag 1 maart 2022 zijn er dankzij snel optreden van een alert slachtoffer en politie twee verdachten aangehouden voor bankhelpdeskfraude.

Lees verder…


De psychologische impact van online criminaliteit

Nederland – 1 maart 2022 | 15:18

cybercrime

Uit de vandaag gepubliceerde Veiligheidsmonitor van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat bijna 2,5 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder het afgelopen jaar slachtoffer zijn geworden van online oplichting. Het gaat om zaken als aankoopfraude, hacken, phishing en cyberpesten. Wat is eigenlijk de psychologische impact van online criminaliteit voor de slachtoffers?

Lees verder…


Bankhelpdeskfraudeur aangehouden

Middelburg – 22 februari 2022 | 16:03

Helpdesk fraude - Politie ABC

Na een aantal maanden onderzoek te hebben gedaan naar bankhelpdeskfraude is op dinsdag 22 februari 2022 een 25-jarige verdachte aangehouden.

Lees verder…


Politie stuurt mail om gevonden inloggegevens

Den Haag – 12 januari 2022 | 15:33

Cubercrime, vingerafdruk, knop enter

Recent ontving het cybercrimeteam van de politie eenheid Den Haag van het Nederlandse cybersecuritybedrijf NFIR informatie dat er op een buitenlandse server bestanden zijn aangetroffen met daarin onder andere duizenden unieke e-mailadressen inclusief wachtwoorden. Voor Nederland gaat het om 2.500 unieke e-mailadressen met daaraan gekoppeld bijna even zoveel wachtwoorden.

Lees verder…


Pas op voor misleidende apps van “postbezorgers”

Nederland – 9 november 2021 | 12:14

Malware

Tientallen mensen zijn slachtoffer geworden van sjoemelsms’jes van zogenaamde pakketbezorgers. Via het berichtje proberen criminelen toegang tot de telefoon en zelfs bankgegevens te krijgen. De politie waarschuwt mensen voor deze praktijken.

Lees verder…


Telefonische oplichting door nepagenten

Nederland – 12 oktober 2021 | 16:15

logo politie

Er is een nieuwe variant van telefonische oplichting. Nepagenten en zogenaamde medewerkers van andere overheidsinstanties proberen mensen geld afhandig te maken. Als het nodig is, gaan ze intimidatie niet uit de weg. Aan het eind van het gesprek zijn slachtoffers soms duizenden euro’s armer. Goed om te weten: overheidsinstanties vragen nooit naar betaalgegevens en vragen nooit om software op telefoon of computer te installeren.

Lees verder…