Twitter

Op Twitter kan je middels korte berichten informatie delen. Maar ook hier kan het gebeuren dat iemand jou vervelende berichten stuurt of misschien jou nadoet met een nepprofiel. Hieronder lees je wat je zulke gevallen kan doen.

Twitter wordt veel gebruikt als mobiele app op je telefoon maar je kan ook inloggen via de website Twitter.com. Zorg dat je, wanneer je lastig wordt gevallen en bewijs wil verzamelen, je inlogt op een computer. Het is dan makkelijker om bepaalde gegevens zoals de URL van een profiel vast te leggen.

Iemand valt mij lastig via Twitter
Wanneer iemand jou lastigvalt op Twitter is het handig om de volgende stappen te nemen:

  • Maak schermafbeeldingen of schermopnames van de berichten die je hebt ontvangen. Zorg daarbij dat de afzender duidelijk in beeld is. Het is handig als de gebruikersnaam in beeld is. Deze vind je vaak terug op het profiel van de persoon die contact met je zoekt. Je herkent de gebruikersnaam vaak omdat er voor de naam een apenstaartje staat. Bijvoorbeeld ‘@internetsporen‘. De gebruikersnaam vind je ook weer terug in de URL van de pagina, direct na ‘twitter.com/’. Bijvoorbeeld twitter.com/internetsporen. Een aparte schermafbeelding of -opname van het profiel dat jou lastig valt is ook handig. Mocht dat niet goed lukken, zorg dan dat je de gebruikersnaam noteert.


  • Om alle gegevens veilig te stellen kan je ook een ‘take out’ doen van je Twitter-gegevens. Je krijgt dan een kopie van alle data van jouw account. Hoe je dat kan doen lees je hier.
  • Door de persoon die jou lastigvalt te blokkeren kan deze persoon geen contact meer met je opnemen. Hoe je iemand op Twitter kan blokkeren lees je hier.
  • Het kan ook nuttig zijn de persoon te rapporteren aan Twitter. Hier kan je alle info vinden over hoe je aan Twitter kan rapporteren. Afhankelijk van je melding kan twitter besluiten een profiel bijvoorbeeld te verwijderen.

Iemand plaatst mijn foto’s/video’s zonder mijn toestemming
Het plaatsen van jouw foto’s en/of video’s zonder jouw toestemming is iets dat niet zomaar mag. Je kan het volgende hier tegen doen:

  • Maak hiervan schermafbeeldingen of schermopnames. Zorg dat duidelijk in beeld komt wat jouw foto’s/video’s zijn alsmede de gebruikersnaam van de persoon die deze content plaatst. De gebruikersnaam van een Twitter-profiel kan je terugvinden op het profiel van deze persoon zelf en staat vaak achter een apenstaatje (@). Zie de schermafbeelding hier boven bij het vorige kopje.
  • Rapporteer de tweets of deze persoon aan Twitter. Meer info over het rapporteren van tweets of profielen kan je hier vinden.
  • Je kan eventueel ook nog de gebruiker blokkeren om te voorkomen dat hij geen contact meer met je kan opnemen. Meer informatie over iemand blokkeren op Twitter vind je hier.

Iemand doet zich voor als mij op Twitter
Wanneer iemand onder jouw naam een Twitter profiel kan je de volgende dingen doen:

  • Maak schermafbeeldingen of schermopnames. Zorg hierbij dat het profiel duidelijk in beeld is en dat ook de gebruikersnaam goed zichtbaar is (zie het voorbeeld hierboven van @internetsporen). Noteer voor de zekerheid de gebruikersnaam ook apart.
  • Rapporteer het profiel alvast aan Twitter. Valt dit profiel je ook lastig? Dan kan je het profiel ook vast blokkeren zodat hij geen contact meer met je kan opnemen.
  • Neem contact op met Twitter over het account waar het over gaat. Contact opnemen met Twitter kan hier. Zorg dat je de gebruikersnaam of de URL van het profiel bij de hand hebt.

Privacy
Het is handig om ook even te kijken naar je privacy-instellingen van je Twitter-account. Kies er bijvoorbeeld voor om je account af te schermen en alleen zichtbaar te maken voor je volgers. Meer tips over welke privacy-instellingen je kan wijzigen kan je vinden op mijnonlineidentiteit.nl.

Gehackt
Is je account op Twitter door iemand gehackt en krijg je geen controle meer over je account? Lees dan de informatie op onze site over wat je precies kan doen.

Ik heb geen Twitter-account. En nu?
Wanneer je geen gebruik maakt van Twitter kan je gelukkig nog steeds contact met Twitter opnemen over de bovenstaande onderwerpen. In de help-sectie van Twitter kan je informatie vinden over verschillende onderwerpen en kan je ook contact opnemen zonder dat je een account hoeft te hebben. Gebruik de zoekbalk op de startpagina om te zoeken.